رسانه چیست ؟
رسانه را ما ابزار و وسیله می دانیم و اکثر کارهای مدیریت رسانه ای که انجام شده است ، رسانه را یک ابزار و یک ظرف می داند یعنی آن رویکردی که تعریفش از رسانه این است که رسانه ظرفی است که ما هر چه مظروف داشتیم در این ظرف می ریزیم و مظروف ما شکل این ظرف را خواهد گرفت . ما به این تعریف و به این فلسفه پایبندیم چرا که اکثر کارهای مدیریت رسانه ای که شده ، تعریفشان از رسانه همین است .
رسانه وسیله ای برای نقل و انتقال اطلاعات که می تواند این اطلاعات به طور کلی شامل اخبار ، شامل بخشی از آموزش و ممکن است کارکرد سرگرمی رسانه باشد .
رسانه وسیله ای است برای نقل و انتقال این اطلاعات به طور اعم و ایده ها و افکاری که در جامعه وجود دارد .
رسانه را ما یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط می دانیم .
گفتیم که رسانه یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط است . ارتباط انسانها در قدیم گرچه چهره به چهره بود ، چون جوامع کوچک بودند ولی هر چقدر این جوامع بزرگ تر شدند ما نیاز پیدا کردیم به ابزاری که واسطه ارتباط ما به سمت دیگران و این ارتباط را تسهیل بکنند .
رسانه هم یک علم است و هم یک هنر . یعنی امروزه رسانه را به مثابه یک علم داریم و در دانشگاه تعلیم می بینیم و تدریس می کنیم .اما به رسانه نگاه هنر هم شده ، از هر دو منظر می توانید کارهایی که در حوزه ادبیات رسانه ای انجام شده را ببینید منتها رویکرد غـالـب رویکـرد علـم به رسانـه و مدیریت رسانـه اسـت . رسانه ای که ما الان می شناسیم مولود اندیشه انسان است و متاثر از جامعه یعنی آن چه که انسان نیاز داشت برای برقراری ارتباط ، رسانه بود و رسانه را ایجاد کرد .