تشبیه به اعتبار ذکر وجه شبه و عدم ذکر به مفصل و مجمل تقسیم می شود.
1ـ تشبیه مفصل: که وجه شبه یا ملزومش در آن ذکر شود.
مثال: دست او در بخشش مانند دریاست
یا: سخن او در زیبایی چون مروارید است.
2ـ تشبیه مجمل:آن تشبیهی است که وجه شبه یا ملزومش در آن ذکر نمی شود و بر دو قسم است: اول آنکه، وجه شبه بر همه کس واضح و هویدا باشد مانند: علی مانند شیر است، که وجه شبه شجاعت است و معلوم و مشخص است.
دوم اینکه، وجه شبه حقی باشد و غیر از خواص آن را درک نکنند.مانند: دنیا مانند خانه ای است که بافتش از عنکبوت است .که وجه شبه سستی و بی بنیادی است که در کلام ذکر نشده است.
ت: تشبیه به اعتبار وجود یا عدم ادات تشبیه
1 ـ مرسل: اگر در تشبیه ،ادات تشبیه ذکر شود، آن را مرسل یا صریح گویند.
مثال: شب سیاه بدان زلفکان تو مانَد سپید روز به پاکی رخان تو مانَد
( دقیقی)
2 ـ مؤکّد: اگر ادات تشبیه حذف شود،تشبیه مؤکد نامیده می شود.
سودای تو ، آتشی جهان سوز هجران تو، ورطه ای خطرناک
( سعدی)
یا:
شاه ماه است و بخارا آسمان ماه سوی آسمان آید همی
( رودکی)